Semestertider

Ja, nu så här i semestertider är det svårt att hitta tid att sätta sig vid datorn tycker jag. Vi försöker ju hitta på något varje dag.

I onsdags va det sista dagen som Sebbe skulle vara hemma hos oss för den här gången. Så då passade vi på att göra något kul med honom.
Vi gick upp klockan 8 på morgonen för att vi då tänkte att vi skulle hinna äta både frukost och lunch innan det va dags att åka iväg klockan 12. Men det lyckades vi ju inte med såklart. Frukosten va ändå färdig först vid 11 ungefär. Dels för att Honsa fick åka till Massum och ropa på våran katt, Oskar, som har varit borts sen vi va bortresta i helgen som va. Men vi åt en ordentlig frukost i alla fall så vi klarade oss.

Sen bar det av till Vikingabyn i Svanberga.

Sebbe fick runan för djuren ritad i pannan.

Och vi skrev våra namn i runskrift.
(kan ni gissa vad som står vart?)

Sebbe fick sloss med två grabbar

Och Slolt Sebbe vann två matcher av tre

och vi fick kolla på när andra slogs om ett fårskinn

Sen bakade vi vikingabröd
(lägg märke till Charlie som hänger till vänster)

och besöket avslutades med att skuta pilbåge.



Efter vikingabyn va vi ju hungriga och lite kluvna i vad vi skulle hitta på. Men vi besämde oss för att först åka hem och äta tidig middag och sen åka iväg och fiska. Vi åkte först till Edeby och provade fiskelyckan, men det nappade inte något alls där. Så då åkte vi tillbaka till Elmsta och satte oss nere på andra sidan kanalen från där vi bor.

Där nappade det bättre.

Sebbe fick upp tre hyfsat stora abborrar
som Honsa rensade och la på grillen.

Sen satt vi på bryggan och åt nygrillad abborre när det inte nappade någe mer än mört. En riktigt mysig dag som avslutades med en riktigt mysig kväll. Och sen när Sebbe låg i sängen så somnade vi i soffan till "A clockwork orange".


Igår kom Chippe och hämtade Sebbe på förmiddan. Honsa va ute och klippte gräset och jag började röjja inne. Sen gick i stort sätt hela dagen åt att städa. Hallen och köket plockade vi undan i, och skurade golven. Sen va det dags att åka och handla. Mamma skulle vara barnvakt åt Charlie på kvällen sen, så vi va tvungna att skaffa mjölkersättning. Jag försökte pumpa ur på dagen, men även om jag pumpade flera gånger så fick jag inte ur mer än en halv portion. Men det hade gått bra att få i henne ersättningen i alla fall.

Vi åt middag och fixade i ordning oss innan vi åkte och lämnade henne. Det kändes både skönt och rätt jobbigt att lämna bort henne sådär första gången. Men bra att det va till mamma i alla fall, det känns ju tryggt.

Barnfria åkte vi sen ner till KnappKarlsson på barnens ö och kollade på Svenska akademin.

De va riktigt bra, och vi hade en riktigt trevlig kväll.
Jag va såklart fyllechaffis eftersom vi skulle hämta hem Charlie sen på vägen hem, så jag skulle kunna amma henne på natten sen. Och hon vart pigg och glad när vi väckte henne sådär mitt i natten och störde troligtvis hennes dygnsrytm litegrann. Så i morse sov hon med oss ända till klockan 11.

Vi får se vad som hittas på idag. Jag tror att vi ska gå ut med hunden på en härlig prommis i alla fall, men sen vet jag inte riktigt vad vi ska göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0