Snacka sovmorgon

I morse när jag hade lämnat Sebbe på dagis så kröp jag tillbaka ner i sängen med Honsa, han hade sovmorgon. Honsa gick upp vid 9 ungefär, och jag somnade om och kom inte upp förrän kl 11.



Tog en värktablett i natt, så jag antar att jag inte sovit så bra.
Så det behövdes kanske, men SÅ länge brukar jag inte sova.



Bakade riktigt gott bröd idag, med blåbär och valnötter.

Hittade torkade blåbär och tranbär när jag va på Willys i fredags.
Roligt att mixa lite med olika smaker på bröd.



Recepttips

Värm 7 dl vatten till ca 45°
Blanda ca 2 dl gryn (tex musli, havre eller dinkelflingor), 2 tsk salt, 1 dl olja, lite sirap, 1 tsk brödkrydda eller kummin och valfritt ca 1-2 dl typ blåbär och valnötter, russin eller tranbär eller vad du vill.
Blanda några dl mjöl med en påse torrjäst i en egen bunke.
Häll i vattnet i grynblandningen och fyll på med mjölet och jästen.
Blanda sen i mjöl tills degen släpper kanterna.

Låt jäsa ca 45 min i bunken.
Gör två limpor och låt jäsa 45 min till.

Grädda i nedre delen av ugnen på 175° i en dryg halvtimme
(tills det låter ihåligt när du knackar under)

Klart!!

Jättelätt och man kan mixa hur man vill, med olika smaker, kryddor och olika sorters mjöl. Jag brukar använda grahamsmjöl, rågsikt och vetemjöl special med fullkorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0