Elmsta natta

Idag är det den årliga happening här ute i Elmsta, nämligen ElmstaNatta. En sån kväll (och dag) då man träffar massa gamla vänner som man bara träffar just denna dag varje år. Och på byn är det massa knallar, tivoli, andra roligheter och så självklart utgång på kvällen. Men jag gick inte ut i år. Hade kunnat lämna barnen hem till mamma om jag ville. Men Honsa är ute med två lumparpolare, så jag har inte nåt större sug efter att gå ut nykter med massa fulla människor.

Dessutom är jag rätt trött och lite förkyld. I morse vaknade Charlie vid kvart i 8 ungefär. Det har hon gjort de senaste dagarna, och somnat i vaggan vid 8 på kvällen ungefär. Så denna dygnsrytm får hon gärna fortsätta med. Klockan 8 är rätt lagom att gå upp, varken för tidigt eller för sent.
 
Vi kom i alla fall upp hela högen när hon vaknade och åt frukost. Sen mitt på dagen någon gång så tog vi oss en sväng på marknaden. Vi handlade ingenting alls i år faktiskt. Ett memory till Sebbe för 15 kronor, men inget mer. Men vi käkade lunch och köpte karusellbiljetter. Jag åkte med Sebbe en gång i en så där stor karusell som ser ut ungefär som ett litet pariserhjul, men som går jättefort runt. Han är ju fortfarande för liten för att åka själv på de där stora karusellerna, men det va okey om någon åkte med honom. Men fy va illamåene jag va efteråt. Jag brukar inte bli åksjuk av sånna, men gillar inte sånt som går runtrunt. Och att jag är lite hängig av förkylningen gjorde ju inte saken bättre direkt. Så sen fick Sebbe åka mindre karuseller, själv, för resterande biljetter.

Sen gick vi hem, och klockan hade då redan hunnit bli halv sex ungefär. Eftersom jag inte mådda någe bra, så la jag mig för att vila lite med Charlie i våran säng. Men det dröjde inte mer än en kvart ungefär så började folk att ringa och drälla in. Vi hade sagt till en del att vi skulle grilla på kvällen, och det kom lite fler än vi hade räknat med. Mina bröder kom med ett gäng på ungefär 8 personer, så va det Honsas polare och Johanna kom med systrar, pojkvän och polare. Så vi blev en hel drös som va här och grillade och hade riktigt trevligt. Vi har ju fixat långbord i våran glasveranda, men till och med den va för liten för alla oss. Men det fungerade ändå, för alla åt inte samtidigt. Och så har vi ju bord och stolar ute också.

Jag la Charlie att sova vid 8, innan jag åt. Och Sebbe har sprungit runt och tjatat på alla (en i taget) om att de ska leka med honom.
Det är så skönt med honom, i vuxet sällskap så skaffar han sig egna barnvakter. Och om det är barn med så brukar han kunna leka med alla, oavsätt ålder.

Nu sover båda barnen och allt folk gav sig vidare ut på krogen. Så nu är det lugnt och skönt här hemma vill jag lova. Det va riktigt trevligt att ha dem här, men rätt skönt även att bli av med dem. Det blir ju så när alla är berusade och jag är nykter...

Och så lite bilder från dagen

Morgon-mys

solstrålar

Charlie låg i vagnen mest och gurglade eller sov,
men lite bärsele när det blev gnälligt

Sebbe blev målad till spiderman

Så han skrämde bort de andra barnen ifrån hoppborgen
  
Så åkte han flygplanskarusellen säkert tre gången

Och en sån där barnkarusell med djur en gång

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0