Orättvisan

Inte hann jag duscha inte... Välkommen till livet som småbarnsmamma. Livet där barnens behov alltid ska gå först, där rättvisa mellan man och kvinna är en vacket utopi eftersom det är du som har maten med dig, där du inte längre får ta den största jordgubben och där din mamma glömmer bort din namnsdag.

Lite orättvist är det ju, att pappan första tiden kan fortsätta åka iväg och göra saker som han gjort innan det lilla livet kom. Medan du måste ha bebis med dig om du ska iväg någonstanns. Nu gäller det här bara tills man har introducerat någon annan mat än tutte för bebisen, så det är ju inte SÅ långvarigt. Men om man vill amma, vilket jag vill göra så länge det fungerar, tar det ju emot lite att börja med ersättningsmatning för tidigt.

När Sebbe va liten ammade jag honom bara tills han va ungefär tre månader. För när jag hade varit ute och festat, vilket jag gjorde två gånger på de månaderna, så avtog mjölken och det va ett väldigt kämpande för att få den att komma igång igen. Så andra gången gav jag upp efter att ha kämpat i flera dagar. Nu vill jag undvika att det blir samma sak igen. Men som tur är så har jag inte något sug direkt efter att gå ut och festa som jag hade då. Känns som att jag klarar mig utan det tills jag inte ammar henne längre.

Men den 23 juli ska vi gå på Knapp Karlsson när Svenska Akademin spelar. Det får väl bli första gången hon får prova ersättning, och första gången jag är utan henne en hel kväll. Men då tänkte jag inte dricka något. Så vi kan hämta henne på vägen hem och jag kan amma henne på natten sen.

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag ska med försöka amma så länge det går denna gången. Även om det skulle vara gott med nåt glas vin så får det vänta. Det bästa är ju både för mamman och bebben om det funkar med amningen. Bra viktnedgångshjälp får man ju på köpet oxå. Lillan fullkomligt suger ut kilona ur mig.

2009-07-09 @ 19:04:11
URL: http://saganomcaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0